Under seminariet blir vi inspirerade av Sveriges grönaste matvarukedja och mest hållbara varumärke, två 21-åringars kamp för att få unga att äta bättre frukostar och nyttigare snacks, den klimatsmarta och klimatpositiva burgarkedjans fantastiska hållbarhetsresa m fl.

Vi får också lyssna till en kostexpert som berättar om vikten av att äta hälsosam mat och till en doktorand på Stockholm Resilience Centre som pratar om den stora påverkan som framställningen av mat och vår matkonsumtion har på  jordens klimat. Och till en forskare från Handelshögskolan i Stockholm som som ger råd kring hur man kommunicerar hållbarhet för att skapa affärsnytta och stärka varumärket.

Maten är mänsklighetens största utmaning. Framställningen av mat står för cirka 1/3 av utsläppen av växthusgaser och är därmed är den enskilt största orsaken till de globala miljöproblemen. Den andra brandfacklan är att epidemin av psykisk ohälsa och fruktade sjukdomar hänger ihop med vår västerländska kost och livsstil.

Forskare över hela världen brottas med dessa frågeställningar och är överens om att lösningen står att finna i det egna köket. Här växer sig en mat- och hälsorevolution allt starkare, med en ökad förståelse hos konsumenterna för att hemlagad mat kan göra både oss och planeten friskare. Likaså ökar medvetenheten om att industriellt tillverkad mat, förpackad i plast, både slukar mycket energi och påverkar vårt klimat och våra hav. Och att den dessutom innehåller för lite fibrer och vitaminer samt för mycket socker och andra processade ingredienser som inte är bra för oss..

Seminariet riktar sig till

Vi hälsar alla marknads-, kommunikations- och hållbarhetschefer varmt välkomna, oavsett vilken bransch ni verkar inom. Och du som fattar strategiska beslut kring bolagets hållbara utveckling och investeringar på ledningsnivå är precis lika välkommen.

ANMÄL DIG NU

DATUM: 24 oktober 2019, 08.00-10.00.

PLATS: GT30, Grev Turegatan 30, Stockholm.

PRIS: 375 kr inkl. moms.

OBS! I seminarieavgiften ingår den kritikerrosade boken Eat Good – recept som förändrar världen av Johan Rockström (värde: xxx kr). Naturligtvis ingår en energirik frukost.

Seminarieserien TELL US – En inspirationskälla för företag som väljer att kommunicera hållbarhet

TELL US är en mötesplats för kommunikations-, marknads- och hållbarhetschefer med möjlighet till kunskaps- och erfarenhetsutbyte inom hållbarhetskommunikation och ansvarsfullt företagande. Med ambitionen att stärka varumärket, öka affärsnyttan och bidra till ett framtida, hållbart samhälle. Dessutom får man ta del av den senaste forskningen samt erbjuds att delta i studier och seminarier. Initiativtagare till TELL US är Brand Reality.


Moderator

Annika Dopping, kommunikationsstrateg hållbarhet


Talare

Konrad Bergström, grundare X Shore

När Björn Larsson kom till Coop inleddes en ompositionering av varumärket med syfte att placera företaget mitt i samhällsdebatten. De ideologiskt drivna kampanjerna, Kära Köttbit och Ekoeffekten, rörde upp känslor och ledde till stämningar. Det gav rubriker, ett tydligare varumärke och till att Björn Larsson utnämndes till Sveriges bästa marknadschef 2016.  I höst har Coop återlanserat sitt ekologiska varumärke Änglamark för att ytterligare stärka sin position inom hållbarhet. Framförallt hos yngre målgrupper, med fokus på värderingsdrivna barnfamiljer, ser Coop en stor potential att bygga engagemang.

I Nordens största oberoende varumärkesstudie – Sustainable Brand Index – med fokus på hållbarhet blev Coop Sveriges mest hållbara varumärke 2018. Ett kvitto på att man har Sveriges största sortiment av ekologiska varor med en försäljningsandel på 10 procent och positionen som marknadsledande.

 

Lottie Knutson,

I höst har Färsking (Healthy Heroes AB) lanserat sin första produkt i knappa 600 butiker i landet, en granola utan tillsatt socker, sötningsmedel eller andra tillsatser. Bakom varumärket står 21-åringarna Amanda Larsson och Calle Rosengren. De tar nu upp kampen mot livsmedelsjättarna, provocerade av att så många produkter som vänder sig till barn och ungdomar innehåller alldeles för mycket skadligt socker.

Amanda och Calle inspireras av varumärken som Oatly, Ben & Jerrys och Food Pharmacy. Ungdomar kräver att varumärken har en själ och står för något bra. Tanken är att bygga ett starkt community runt varumärket, där konsumenterna deltar i produktutvecklingen. För att möjliggöra expansion och delaktighet lockade bolaget i september hela 358 nya delägare genom crowdfunding.

 

Stefan Ytterborn, grundare Cake

Redan 2008 började MAX klimatmärka menyn och klimatkompensera. Sedan dess har företaget planterat 1,8 miljoner träd för att binda koldioxid i atmosfären. Klimathotet måste tas på allvar och MAX menar att det är för sent att bara minska utsläppen om vi vill nå de globala klimatmålen. Visst är det en god tanke att skapa klimatneutrala företag och samhällen, men det räcker inte. Det är med klimatpositiva produkter vi kan stabilisera klimatet igen.

Kaj Török har en stark tro på att konsumenterna kan bli klimathjältar om vi bara ger dem möjligheten att köpa klimatpositiva produkter. Det är därför MAX sedan i juni i år, som första restaurang i världen, gjort hela menyn klimatpositiv. Konkret innebär det att varje tugga MAX gäster tar hjälper till att förbättra klimatet.

Kaj har jobbat med strategisk hållbarhetskommunikation i över 20 år och är en av grundarna till Futerra i Stockholm, pionjärer inom hållbarhetskommunikation. Sedan 2016 är Kaj informations- och hållbarhetschef på MAX och i somras höll han ett anförande med rubriken–How MAX Burgers is Inspiring Brands to Do More– på konferensen Sustainable Brands. Bli inspirerad att bli klimatpositiv tillsammans med de 2 500 personerna i publiken i Vancouver.

 

 

Ann Fernholm, vetenskapsjournalist, författare, grundare Kostfonden

Ann Fernholm har disputerat i molekylär bioteknik och granskar offentliga kostråd och forskningen kring kost och hälsa. I böckerna Ett sötare blod och Det sötaste vi har samt på bloggen annfernholm.se bedriver hon outtröttligt en kamp mot tillsatt socker i maten. Hon är medgrundare av Kostfonden, en ideell insamlingsorganisation som stödjer oberoende studier av hur kosten påverkar hälsan.

 

Victoria Bignet, medförfattare Eat Good, Stockholm Resilience Centre

Victoria – doktorand på Stockholm Resilience Centre – har skrivit texterna till Eat Good, Johan Rockström står för det vetenskapliga underlaget och kocken Malin Landqvist för recepten.

Under seminariet kommer Victoria att prata om den stora påverkan som framställningen av mat och vår matkonsumtion har på  jordens klimat. Detta är mänsklighetens största enskilda utmaning, för samtidigt som denna miljöpåverkan måste minska, behöver jordens växande befolkning förses med hälsosam mat där produktionen håller sig inom planetens gränser. Det finns mycket som går att göra hemma i köket – det är där den egna förändringsresan måste börja.

En lycklig omständighet är att några timmar efter att seminariet avslutats presenterar The Eat-Lancet Commissionsin senaste rapport i Oslo. Stockholm Resilience Centre är tillsammans med Stordalen Foundation grundare till stiftelsen och Johan Rockström kommer att vara en av talarna. Rapporten handlar i stora drag om hur vi i en framtid ska kunna försörja en befolkning på 10 miljarder människor med hälsosam mat inom de planetära gränserna. Victoria är medförfattare till rapporten och kommer under seminariet att presentera de stora penseldragen rapporten.

 

Erik Modig, forskare, föreläsare, författare

Erik Modig är ek. doktor och forskare vid Handelshögskolan i Stockholm. Forskningen är inriktad på interaktionen mellan kund och varumärke i olika medier, själva fundamentet för att skapa effekt med sin marknadskommunikation. Erik är författare till boken Bang For The Buck som 2017 utnämndes till Årets Marknadsföringsbok med motiveringen: Erik Modig visar på ett förtjänstfullt sätt hur företag och organisationer kan använda verktyget påverkansmatrisen i sitt dagliga arbete för att nå kundens hjärna och skapa framgång.

 


Samarbetspartners

Sveriges Annonsörer


Q&A

Vem ska jag kontakta om jag har frågor om seminariet?

info@brandreality.se

Vad är TELL US?

En seminarieserie – 2 ggr/år – då kommunikationsbyrån Brand Reality bjuder in företag med en ambition att förändra världen och rädda planeten. Konceptet går ut på att dessa bolag med sina framgångssagor, ska inspirera andra företag att koppla sina varumärken och produkter till ansvarsfull kommunikation.

När och var hålls seminariet?

24 oktober 2019, 08.00-10.00 på GT30, Grev Turegatan 30, Stockholm.

Hur länge håller seminariet på?

08.00-10.00 (frukost serveras 08.00-08.15)

Vem är värd för seminariet?

Kommunikationsbyrån Nordic Brand Reality AB, Grev Turegatan 30, SE-114 38 Stockholm, +46 8 661 59 20, brandreality.se, org.nr: 559157-9569.

Vad kostar seminariet och vad ingår?

375 kr exkl. moms. I avgiften ingår den inbundna boken Eat Good – recept som förändrar världen av Johan Rockström (värde: xxx kr) och en energirik frukost som serveras 08.00-08.15 (kan tas med in i föreläsningssalen).

Hur betalar jag och registrerar mig?

Registrering sker genom att klicka på länken ANMÄL DIG NU. På sidan fyller man i sina kontaktuppgifter m.m. och betalar avgiften 375 kr (exkl. moms) med kontokort.

Hur får jag boken Eat Good?

Boken delas ut i samband med seminariet.

Var hittar jag seminarieprogrammet?

Finns tillgängligt på denna webbplats cirka en månad innan seminariet.


ANMÄL DIG NU