Temat för det första seminariet i serien TELL US var hur bra mat kan göra både oss och planeten friskare. Maten är mänsklighetens största utmaning. Framställningen av mat står för cirka 1/3 av utsläppen av växthusgaser och är därmed är den enskilt största orsaken till de globala miljöproblemen. Den andra brandfacklan är att epidemin av psykisk ohälsa och fruktade sjukdomar hänger ihop med vår västerländska kost och livsstil.

Under seminariet blev vi inspirerade av två 21-åringars kamp för att få unga att äta bättre frukostar och nyttigare snacks. Den klimatpositiva burgarkedjans fantastiska hållbarhetsresa. En kostexpert som berättade om vikten av att äta hälsosam mat. En doktorand på Stockholm Resilience Centre som pratade om den stora påverkan som framställningen av mat och vår matkonsumtion har på jordens klimat. Och en forskare från Handelshögskolan i Stockholm som gav råd kring hur man kommunicerar hållbarhet för att skapa affärsnytta och stärka varumärket.

Seminarieserien TELL US inspirerar till att kommunicera hållbarhet som stärker varumärket och skapar affärsnytta

Varumärken som kommunicerar att man är beredd att ta ansvar skickar en signal till kunderna – vi bryr oss. Till TELL US bjuder vi in företag och organisationer samt klimathjältar som kommit till insikt om att – förändra världen och rädda planeten – kan gå hand i hand med lönsamhet. Vår vision för TELL US är att dessa bolag, organisationer och klimathjältar med sina framgångssagor, ska inspirera företag att koppla sina varumärken och produkter till hållbarhetskommunikation.

Ann Fernholm . Vetenskapsjournalist och grundare av Kostfonden

I böckerna ”Ett sötare blod” och ”Det sötaste vi har” samt på bloggen annfernholm.se bedriver Ann en outtröttlig kamp mot tillsatt socker i industriellt tillverkad mat. Hon är medgrundare av Kostfonden, en ideell insamlingsorganisation som stödjer oberoende studier av hur kosten påverkar hälsan.

 

Amanda Larsson & Calle Rosengren. Grundare av Färsking

Under hösten 2018 lanserade Färsking sin första produkt i över 700 butiker. En granola utan tillsatt socker, sötningsmedel eller andra tillsatser. Bakom varumärket står 21-åringarna Amanda och Calle. De tar nu upp kampen mot livsmedelsjättarna, provocerade av att så många produkter som vänder sig till barn och ungdomar innehåller alldeles för mycket av det skadliga sockret.

 

Kaj Török. Informations- och hållbarhetschef på MAX Burgers

Kaj har en stark tro på att konsumenterna kan bli klimathjältar om vi bara ger dem möjligheten att köpa klimatpositiva produkter. Sedan i juni 2018 har MAX, som första restaurang i världen, gjort hela menyn klimatpositiv. Konkret innebär det att varje tugga MAX gäster tar hjälper till att förbättra klimatet.

 

Victoria Bignet. Medförfattare Eat Good, Stockholm Resilience Centre

Framställningen av mat och vår matkonsumtion har stor påverkan på jordens klimat. Det är enligt Victoria mänsklighetens största enskilda utmaning, för samtidigt som denna miljöpåverkan måste minska, behöver jordens växande befolkning förses med hälsosam mat där produktionen håller sig inom planetens gränser. Det är hemma i köket den egna förändringsresan måste börja.

 

Erik Modig. Forskare Handelshögskolan i Stockholm

Erik presenterar studien, ”Hur kommunicera hållbarhet?”, som Handelshögskolan i Stockholm genomför under våren 2019, i samarbete med Sveriges Annonsörer och TELL US. Bolagens insikter har ökat om att hållbara affärsmodeller genererar fler nöjda kunder och mer lojala medarbetare. Men vad blir de konkreta effekterna? Skapas affärsnytta? Stärks företagets varumärke? Är de hållbara affärerna långsiktigt lönsamma? Hur kommunicerar man hållbarhet för att skapa optimal effekt? Genom deltagande i studien rätas dessa frågetecken ut. Erik är författare till boken ”Bang For The Buck” som 2017 utnämndes till ”Årets Marknadsföringsbok”.